| Nové vídeňské hlavní nádraží před uvedením do plného provozu v lednu 2015. |
Název stanice: |
Wien Hauptbahnhof |
Číslo stanice: |
|
Zkratka: |
|
Kilometrická poloha: |
0 |
Provozní obvod: |
Wien |
Provozovatel: |
ÖBB Infrastruktur |
Tratě: |
|
Předchozí stanice: |
|
Následující stanice: |
|
Wien Hauptbahnhof (česky Vídeň hlavní nádraží) je v letech 2007 až 2015 nově vystavěná železniční stanice na jižním okraji Vídně na místě někdejších stanic Wien Südtiroler Platz a Wien Südbahnhof.
Historie
Podobně jako většina velkých evropských měst, řešila od konce 19. století také Vídeň problém s roztříštěností železničního uzlu, který se skládal z koncových nádraží jednotlivých železničních tratí různých společností, navzájem nepropojených (resp. propojených okruhem na okraji tehdejšího města). Podobný problém lze dodnes (2016) sledovat ve většině evropských metropolí, např. v Moskvě, Londýně, Paříži částečně také Praze nebo Brně.
Až do roku 2012 panoval ve Vídni stav, kdy regionální i dálkové vlaky vyjížděly z několika navzájem středem města nepropojených nádraží (Südbahnhof, Westbahnhof Franz Josefs Bahnhof, Simmering aj.). Od roku 2006 nicméně probíhala příprava k výstavbě centrálního nádraží v prostoru stanic Südbahnhof a Südtiroler Platz, který v obodbí let 2007 až 2015 skutečně proběhla. Vlaky začaly na novém hlavním nádraží vyrůstat postupně, mezi prvními šlo o osobní vlaky ze směru Břeclav v roce 2012. K úplnému dokončení stanice došlo v roce 2015.
| Ačkoliv vchod do haly Wien Hauptbahnhof působí monumentálně… |
| | …nástupiště nad halou si na přebytek monumentality stěžovat nemohou. |
|
| Přes svoji elegantní a zajímavou konstrukci nástupišť a střech z pohledového betonu působí nové hlavní nádraží spíš uměřeně. |
| | Naproti tomu hlavní hala je spíš rozměrná než nápaditá. |
|
|